|
ماجراهای من و زندگی!
|
بچه ها خیلی درباره آلمانی خوندن و مهاجرت به کشورهای آلمانی زبان ازم پرسیدین .
من نمیتونم بهتون مشاوره ی تخصصی بدم واقعا کیس و شرایط هرکس فرق داره و من اصلا آدم مناسبی برای مشورت دادن نیستم.
اما اگر فقط یک توصیه بخوام بهتون بکنم که مهمترین توصیه ی ممکنه اینو میگم:
"تا زمانی که حداقل به سطح B1 واقعی نرسیدید مهاجرت نکنید ."
بچه ها، توی آلمان و اتریش و هلند و... کار زیاد پیدا میشه ، اما شما بهترین رزومه ی ممکن رو هم داشته باشین ، تا زبانشون رو بلد نباشید، حتی کار کارگری هم به زور میتونید گیر بیارید . پس برای خودتون هدف گذاری منظم انجام بدین، خودتونو به B1 یا B2 واقعی برسونید و بعد مهاجرت کنید . و الا پشیمون میشید یا خیلی عذاب میکشید . ارزشش رو نداره واقعا . من خیلی هارو میبینم فقط بخاطر آلمانی بلد نبودن برگشتن ایران .
در مورد آلمانی خوندن هم بگم که اصلا با انگلیسی مقایسه ش نکنید، اصلا .
یادگیری آلمانی واقعا صبر ایوب میخواد ... به نظر من شخصیت آدم های هر ملت روی زبانشون اثر مستقیم گذاشته . برای آلمانی یاد گرفتن باید مثل خود آلمانی ها باشید . یعنی باید منظم و روتین دار و صبورانه پیش برید . مثل یک قطار روی ریل باید حرکت کنید . قطاری که اولا سرعتش متوسط اما کاملا ثابته و دوما سر ساعت به ایستگاه ها میرسه . شما برای آلمانی یاد گرفتن باید هرروز ، واقعا هرروز درس بخونید و بدونید برای رسیدن به سطوح واقعی باید خیلیییی صبور باشید ، باید روحیه تون قوی باشه و نذارید کمرتون در مقابل سختی هاش خم بشه ... و فکر میکنم میانگین حداقل دو سال مطالعه ی منظم لازمه تا کم کم براتون شیرین و دوست داشتنی بشه . البته آدم ها باهم فرق دارن .
نکته ی بعدی اینکه آلمانی رو خودخوان نخونید . آلمانی اصلا زبانی نیست که شما بتونید خودخوان شروعش بکنید . با مغز میخورید زمین و ممکنه روند یادگیریتونو به شدت مختل کنه و بدتر عقب بیفتید. خودخوان شاید برای سطح C1 به بالا قابل توصیه باشه . اما تا B2 رو حداقل باید در یک کلاس گروهی و فعال بگذرونید .
به آگهی های B2 در شش ماه و یک سال و... هم توجه نکنید . اینجور آگهی ها فقط برای تلکه کردن شما در این روزگار تب مهاجرته ...
نکته ی بعدی اینکه دنبال پارتنر برای خودتون بگردین به خصوص اگر ایران هستین . تا هرروز حرف نزنی و ننویسی و چت نکنی ، هزاری هم درس بخونی به درد نمیخوره . حداقلی ترین کاری که میتونید بکنید اینه که درباره سناریو های مختلف تو ذهنتون با خودتون آلمانی مکالمه کنید .
هرروز پادکست های ساده ی آلمانی گوش بدین،کارتون های ساده با زیرنویس آلمانی ببینید. تا گوشتون به شنیدن عادت نکنه نمیتونید از پسش بربیاید . یادتون نره که هرروز شما باید با این زبان درگیر باشید . یک روز میتونید دو ساعت بخونید یک روز میتونید بیست دقیقه ، ولی قطعش نکنید .
نکات زیاده ، فعلا اینارو نوشتم شاید بعدا بیشتر بنویسم .